کد خبر: ۳۱۷۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۱۱ دی ۱۴۰۱ - 2023January 01
طرح بیمه رایگان زنان باردار یکی از کاربردی‌ترین طرح‌های حمایتی دولت بود که انتظار می‌رفت زوج‌های جوان را تشویق به فرزندآوری کند؛ چرا که در این صورت دیگر دغدغه پرداخت هزینه‌های بارداری و زایمان را هیچ زوجی در اقصی نقاط کشور نداشت
شفاآنلاین>سلامت>چالش جوانی، موضوعی است که این روزها نقل محافل اجتماعی و آسیب‌شناسی خانواده شده و به‌عنوان یکی از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم هم مورد توجه قرار گرفته و طرح‌ها و برنامه‌های زیادی در راستای رفع آن اجرایی شده است.

به گزارش شفاآنلاین: از طرح‌های حمایتی و اهدای تسهیلات به ازای هر فرزند به والدین گرفته تا طرح‌های کلانی مثل بیمه درمان ناباروری و زنان باردار؛ که موجبات امیدواری زوجین جوان و خانواده‌هایی که سال‌های سال در حسرت بچه دار شدن بودند فراهم کرد.

طرح رایگان بیمه بارداری متوقف شد
طرح بیمه رایگان زنان باردار یکی از کاربردی‌ترین طرح‌های حمایتی دولت بود که انتظار می‌رفت زوج‌های جوان را تشویق به فرزندآوری کند؛ چرا که در این صورت دیگر دغدغه پرداخت هزینه‌های بارداری و زایمان را هیچ زوجی در اقصی نقاط کشور نداشت. البته در کنار این طرح بیمه درمان ناباروری هم ازجمله طرح‌های حمایتی دولت بود که نور امید را در دل زوجین زیادی روشن کرد؛ خانواده‌هایی که گاهی به‌خاطر ناتوانی در تأمین هزینه‌های درمان ناباروری قید فرزندآوری را زده بودند. حالا با گذشت حدود یک سال از این وعده و وعیدها، با وجود تأمین اعتبار لازم برای اجرای آنها بوروکراسی‌های اداری شرکت‌های بیمه‌ای اجازه نمی‌دهد که طرح‌های فوق اجرایی شود.

بوروکراسی‌ها مانع می‌شود
بوروکراسی‌هایی که باعث شد طرح بیمه رایگان زنان باردار منتفی شود و بیمه سلامت با شرایط خاص نسبت به بیمه زنان باردار اقدام کند. به‌گفته مدیرکل بیمه‌گری و درآمد بیمه سلامت، بعد از لغو دستور بیمه رایگان زنان باردار در 30مرداد، مقرر شد زنان باردار فاقد بیمه براساس ارزیابی وسع خانواده از مزایای بیمه بارداری بهره‌مند شود. حنان محمودی همچنین در این‌باره  می‌گوید: «در شیوه نامه جدید بیمه زنان باردار سرپرست خانوار براساس دهک اعلامی از سوی وزارت کار، رفاه و تأمین اجتماعی باید حق بیمه خود و خانواده را بپردازد. بر این اساس زنان بارداری که در دهک یک تا 3قرار می‌گیرند، به‌صورت رایگان بیمه می‌شوند و باقی دهک‌ها باید براساس ارزیابی وسعشان نسبت به پرداخت حق بیمه اقدام کنند»

بیمه براساس هر دهک
مدیرکل بیمه‌گری و درآمد بیمه سلامت می‌افزاید:‌ «خانوارهایی که در دهک 4 قرار می‌گیرند باید 10درصد حق بیمه را پرداخت کنند، افرادی که در دهک 5 و 6 قرار می‌گیرند باید 25درصد حق بیمه را پرداخت کنند، گروهی که در دهک 7و 8 قرار می‌گیرند باید 50درصد حق بیمه را پرداخت کنند و افرادی که در 2دهک 9 و 10 قرار می‌گیرند باید صددرصد حق بیمه مربوطه را پرداخت  کنند.»
اما در مورد بیمه درمان ناباروری بوروکراسی‌های دست و پا گیر بیمه‌ای اجازه نمی‌دهد با وجود اعتبار خوبی که دولت برای این بخش اختصاص داده، کار به خوبی پیش رفته و مردم از مزایای این اعتبارات بهره‌مند شوند. دکتر علی صادقی تبار، مدیر مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا با بیان این مطلب در نشست خبری کنگره «نگاهی بر ناباروری، از تشخیص تا تولد نوزاد سالم» تأکید کرده است: «سرانجام بعد از سالیان متمادی که بیمه‌ها معتقد بودند درمان ناباروری در ردیف درمان‌های لوکس است و زیر بار بیمه آن نمی‌رفتند، سرانجام در سال 99و با مصوبه مجلس مجبور به پوشش بیمه‌ای این درمان شدند. اما حالا با وجود اینکه باید تا 90درصد هزینه‌های ناباروری را پرداخت کنند این طرح را در بوروکراسی‌های اداری خود گرفتار کرده و اجازه نمی‌دهند بودجه خوبی که دولت به انجام این کار اختصاص داده هزینه شود.»

دست و پایمان را بسته‌اند
قصه‌ای که صادقی تبار، روایتش می‌کند، دست و پای زوج‌های زیادی را امروزه در مراکز درمان ناباروری بسته است؛ به‌طوری که گاهی خیلی از آنها مجبور می‌شوند با وجود طی بخش قابل توجهی از مسیر درمان عطایش را به لقایش بخشیده و درمان را در میانه راه رها کنند. ایمان حجتی و همسرش یکی از این بیماران هستند که معتقدند از وقتی درمان ناباروری تحت پوشش خدمات بیمه‌ای قرار گرفته، دوندگی‌های‌شان در مرکز درمان ناباروری بیشتر شده و تهیه سند برای هر اقدام درمانی علاوه بر اینکه وقت زیادی از آنها می‌گیرد کارکنان مرکز ناباروری را هم دچار سردرگمی کرده است.

لزوم رفع موانع
با توجه به اینکه مقام معظم رهبری از سال 92 زنگ خطر کاهش جمعیت جوان کشور را به صدا درآورد و با ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از مسئولان خواست تا نسبت به برنامه‌ریزی در جهت تشویق جوانان به فرزندآوری اقدام کنند، تلاش برای رفع موانع پوشش بیمه‌ای درمان ناباروری باید به‌عنوان یک اولویت مهم و اساسی مورد توجه قرار گیرد؛ چراکه رهبری در این‌باره با همه مسئولان اتمام حجت کرده است. بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت با بیان اینکه اولویت اول تخصیص و توزیع منابع در پروژه‌های عمرانی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور باید با طرح‌های حوزه جمعیت و خدمات درمان ناباروری باشد، می‌گوید: «اقدامات تشویقی جهت حمایت از مراکز و افراد فعال در درمان ناباروری ضروری است.»همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: